4/11

Heeeej blogglästare!

Nu kommer det äntligen bilder från fotbollen på lovet! :D
hehe, bättre sent än aldrig








klacken när matchen började!



när henke avtackades! "snyfffft"

suddiga bilder, sorry!






jaja, idag har jag i alla fall varit hos doktorn...
det var inte kul... :/
missade maten i skolan vilket gjorde att vi hämtade mat!
"gott"


spanska prov imorgon!
jag kan inte allt, men lite...
hoppas att det går bra bara !
ALLT DETTA SKA MAN KUNNA!!!! :o

PERFEKT:

 

jag har - he

du har - has

han, hon har - ha

vi har - hemos                 + ado (ido)

ni har - habéis

de har - han

 

ex. jag har talat - he hablado

 

-ar = ado

-er = ido

-ir = ido

 

ex. regelbundna verb:

 

mirar - mirado

comer - comido

vivir – vivido

 

oregelbundna verb:

 

volver - vuelto   -   att återvända

hacer - hecho   -   att göra

escribir - escrito   -   att skriva

ver - visto   -   att se

decir - dicho   -   att säga

abrir - abierto   -   att öppna

poner - puesto   -   att sätta, ställa, lägga

morir - muerto   -   att dö

romper - roto   -   att ha sönder

 

 

GERUMDIUM

 

estar = att vara

 

jag är - estoy

du är - estas

han, hon är - esta

vi är - estamos

ni är - estáis

de är - estan

 

ex. jag håller på att prata - estoy hablando

 

-ar = ando

-er = iendo

-ir = iendo

 

ADJEKTIVETS KOMPARATION:

 

bonito - fin

más bonito - finare

el/la más bonito - finast

 

grande - stor

más grande - större

el/la más grande - störst

 

oregelbundna:

 

bueno - bra

mejor - bättre

el/la mejor - bäst

 

malo - dålig

peor - sämre

el/ la peor - sämst

 

ex. min bil är större än din bil - mi coche es más grande que tu coche

 jaja, nu ska jag plugga till det.
så alla får ha det bäst!

fille jag älskar dej.. (v)
puuuuuuussheeeeej kompisar!
(bonde söker fru ikväll) !!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0